Stroe 24-05-2014

Beetje aftasten maar ...
´T gaat misschien wel goed komen!!!! Dat was hetgeen iedereen misschien toch wel dacht de week voor Stroe. Uiteraard vers in het geheugen de opgelopen turbo schade in Staphorst. Kort samengevat werd op vrijdag nacht half drie de Red Neck ingeladen, hij was af. Maar ja wat is hiervoor allemaal gedaan?
Op de bovenstaande vraag kan een heel kort antwoord komen, heel veel uren van het Red Neck team wel te verstaan.  De turbo schade moest ergens vandaan komen? Mechanisch? Pech? Of gewoon een te lange run? Allereerst is het meest logische gedeelte afgewerkt, het mechanische. En oh ja, er moest ook nog even een nieuwe turbo geregeld worden. En ja dan is er een nieuwe turbo, alles wat eromheen zit moet eraf, schoongemaakt worden en moet wachten op de nieuwe turbo. Dit zal geen quick fix worden.
De nieuwe (tijdelijke) turbo is uit zijn slaap gehaald en opgestuurd voor een noodzakelijke update. Maar voordat we deze terug in de werkplaats hadden zijn de drijfstangen gecontroleerd (ok), het uitlaatspruitstuk gedemonteerd, zijn de voorbereidingen gemaakt voor de turbovoet voor de nieuwe turbo, zijn de kleppen gesteld op de komende turbo en de carters zijn gedemonteerd en schoongemaakt. Maar ja die turbo blow waar kwam die nu vandaan? Voor de zekerheid is toch ook maar even het chirurgisch-mechanisch gereedschap erbij gehaald, de endoscoop. Na verstuivers gedemonteerd te hebben zijn via deze gaten de zuigers gecontroleerd. Dit was helaas niet in orde, de zuigers zijn door de kleppen geraakt. Weer werk erbij, maar ach zolang de turbo er niet is, is er tijd. Dus de kop van het blok gehaald zodat de zuigers aangepast konden worden. De schade die de turbo aangericht heeft is niet alleen op de Red Neck gericht. Ook buiten de Red Neck heeft deze een scorebord voorzien van een extra gat. Dit is de NTTO niet ontgaan, wat een stel extra veiligheidsvoorschriften inhield, voor alle ProStocks wel te verstaan. Uiteindelijk is de nieuwe (tijdelijke) turbo gearriveerd en gemonteerd. Hierna begon de strijd tegen de klok om de rest weer op te bouwen.
Om half vier s´nachts is de Red Neck weer tot leven gekomen en zijn harde maar prettige geluid maakte de uren sleutelen weer goed. De Red Neck kon de trailer in en was klaar om weer een paar runs te maken in Stroe!
 
De Red Neck ging mooi van start, redelijk langzaam maar dat was de bedoeling. Dan na wat meters werd de handel onderin gegooid en het feest zou moeten beginnen. helaas bleef het feest uit. De Red Neck kwam niet meer opgang en hij leek als een slak over de baan te gaan. De Red Neck trok niet als tevoren wat resulteerde in geen 110 meter. Helaas het zou in Stroe bij 1 run blijven. Maar waarom reageerde de Red Neck zo? Zeer snel de datalogger uitlezen op het parc fermee. Het probleem zat hem in de temperatuur. Er werd te veel temperatuur uit de motor gehaald, waardoor het feest uitbleef.
Al met al, een zeer drukke week met een gematigd resultaat. Maar de Red Neck is er weer en dat is heel voornaam.
                   
    Tractor Pull 1   Pull off   Punten    
  1 Dams Rooster FP   100.84   20.00    
  2 Code Red (B) FP   99.99   17.00    
  3 Dieselross (B) 108.33   91.66   15.00    
  4 Appy Power FP   0.00   14.00    
  5 HyTec Red Neck 107.01   0.00   13.00    
  6 Wickie Power 47.69   0.00   12.00    
  7 Running Diamond (B) 41.70   0.00   11.00    
  8 Moving Mountains 0.00   0.00   0.00    
  9 Mud Patrol 0.00   0.00   0.00    
  10 Heavy Boy 0.00   0.00   0.00