Prostock´s

 

Leuk die benaming Prostock's, maar wat zijn Prostock's nu eigenlijk?
De uitgangspositie van een Prostock puller is in principe dat van een tractor zoals we die kennen uit de landbouw. Een aantal onderdelen van deze standaard tractor moet origineel blijven. Hierbij moet gedacht worden aan het motorblok, het koppelingshuis, het versnellingsbakhuis en de achteras. 
Tegenwoordig mag echter wel het ‘componentenprincipe’ worden toegepast. Daarbij mogen de deelnemers zelf een versnellingsbak en achteras kiezen en zelf een frame bouwen. Het uiterlijk moet echter nog steeds overeenkomen met de tractor zoals de fabriek die ooit leverde.

 

Maar hoe wordt het vermogen bereikt?
Vermogen halen de Prostock's met name uit een turbo. Bij de Prostock´s is het gebruik van turbo´’s gelimiteerd tot één. Ook is de maximale cilinderinhoud beperkt tot 8,3 liter. Deze cilinderinhoud wordt bereikt door het originele blok uit te boren tot maximaal 8,3 liter. Naast de toegestane aanpassingen moet nog wel gebruik gemaakt worden van de standaard-cilinderkop en mag alleen dieselolie als brandstof worden gebruikt. Met behulp van waterinjectie en vaak ook een tussenkoeler wordt de temperatuur van de inlaatlucht teruggebracht. Met deze aanpassingen draaien deze motorblokken een toerental van soms wel 6.500 per minuut. Hiermee zijn vermogens van 2.000 pk geen uitzondering. Een standaard motorblok levert vanuit de fabriek ongeveer 140 pk. Ondanks de vele modificaties mogen deze machines niet zwaarder wegen dan 3.500 kg (inclusief bestuurder). De banden zijn van de maat 24.5-32 en dus iets smaller dan die van een super stock. Met deze eigenschappen krijgen de prostock team's het voor elkaar om de sleepwagen voort te bewegen. De sleepwagen weegt dan zelfs 18,5 ton, dat is 18.500 kg!
En dit alles vergt een grote inspanning van een heel team!